Hvilke ITIL proces bør jeg gennemfører først?
Nogle ITIL konsulenter foreslår, at man skal starte med Service Level Management. Teoretisk set, det ville være den perfekte løsning, men hvordan du skal forhandle SLAS på din MTTR (Mean Time til reparation), hvis du ikke måler din MTTR gennem hændelse management. Denne måde vil du få en idé om dine muligheder og hvad en realistisk MTTR ville være for din support-teams. Det kan dog være en god idé at starte med en Service katalog, men der er kun ét aspekt af Service Level Management og ikke en proces.
En masse mennesker, at man skal begynde med konfigurationsstyring. Igen, jeg tror at det ville være perfekt i teorien, men i praksis er det en anden historie. Hvordan vil du holde din CMDB op til dato, hvis du ikke har et modent nok Change management proces til at holde oplysningerne ajour? En opdagelse værktøj vil hjælpe, men der er stadig oplysninger, der kan have brug for manuelle opdateringer via forandringsledelse, fx koster, steder, brugerens asset tag nr osv. Konfigurationsstyring er også en af de mest vanskelige processer i at implementere og vise umiddelbare fordele for. Det er normalt bedre at starte med noget lettere og noget, der vil vise umiddelbar fordel med minimalt besvær.
Det bedste sted at starte efter min mening er med ændringsstyring. Gartner rapporterer, at 80% af infrastruktur fiaskoer er forårsaget af ændringer. Så hvis du kan få alle dine ændringer under kontrol så hurtigt som muligt, vil en masse af disse fiaskoer forhindret. Det er absolut en hurtig sejr og quick wins er, hvad du ønsker at holde motivationen hos opbakning hold op og holde øverste ledelse forpligtet til dit projekt. Det kan være et stykke tid at indse fordelene ved Service Level Management eller Konfigurationsstyring.
Et godt ville også være hændelse Management, det er en forholdsvis nem proces, og du bør også kunne få tidlige fordele.
Når ændrings-og hændelse er godt på deres måder kan du begynde at se på de øvrige processer, især på Service Support side.
Åh ja og selvfølgelig skal du en serviceskranke fra starten…
Mit tage på hvor du ikke skal starte…
Problem Management – kan ikke have det uden hændelse Management
Configuration Management – CMDB vil være forældet i nogen tid uden Change Management.
Service Level Management – kan starte visse aspekter, men ingen baseline uden hændelse og Change Management til at forhandle SLAS med kunden.
IT Service kontinuitet Management – vanskeligt og dyrt, ingen quick wins, godt at have en CMDB først… Må ikke få mig forkert, det er vigtigt, men ikke min foreslåede sted at starte.
Release Management – du helst skal forandringsledelse først.
Tilgængelig & kapacitet forvaltning – muligt at starte med, men ingen virkelig hurtig vinder og vanskeligere… ITIL bøger virkelig få teoretisk på disse processer.
Disse er kun mine synspunkter og enhver IT-afdeling bliver nødt til at kigge på hvad der er bedst for dem.